LA NIT EUROPEA DE LA RECERCA A LLEIDA 2024

TALLERS PER TOTA LA FAMILÍA

“La importància dels colors (les antocianines) en la nostra dieta»

Els nens i nenes, acompanyats dels seus pares i mares, extreuen les antocianines des verdures i canviaran el pH de les antocianines amb el vinagre o el bicarbonat sodi. Hi haurà un canvi dels colors de les antocianines. S’explicarà la importància de les antocianines a la salut. També es presentarà els colors que els animals, per exemple, l’abella, el gatet i el gosset, puguin identificar, i la diferència en la percepció dels colors entre els humans, l’abella, el gatet, i el gosset.

Durada: 45 min
Horari: 18:0 0h.
Campus: ETSEAFIV

“Les Intervencions Assistides amb Animals (IAA)»

Les Intervencions Assistides amb Animals (IAA) consisteixen en la participació d’animals en l’àmbit sanitari, educatiu i social per millorar la qualitat de vida de les persones. Dins les IAA es diferencia la teràpia assistida amb animals (TAA), l’educació assistida amb animals (EAA) i les activitats assistides amb animals (AAA).

En aquest taller amb metodologia teòric-pràctica, en primer lloc, s’exposarà que són les IAA (gossos), quins professionals hi participen, ens preguntarem quins objectius es poden treballar i quines característiques ha de tenir un gos de teràpia.

En segon lloc, durem a terme diferents activitats amb els gossos de teràpia on es podrà aprendre de manera vivencial que aporta la teràpia, l’educació o les activitats assistides amb gossos. Realitzarem exercicis per treballar en l’àmbit de la salut, física, emocional i cognitiva, i en l’àmbit educatiu.

Durada: 60 min
Horari: 18:30 h.
Campus: Cappont

“Taller de teatre intergeneracional»

Aquest taller pretén conscienciar de la riquesa de l´edat com a font de creació teatral i, alhora, obrir els ulls als condicionants socials i culturals que la coarten. A través de diversos jocs teatrals, els participants exploraran les possibilitats emancipadores de la seva edat i la dels altres, tot generant dinàmiques de coneixença i processos creatius que condueixin a una millor comunicació i entesa intergeneracional.

Durada: 2 h
Horari: 17:00 h.
Campus: Cappont

“Virtualitzar la realitat a partir de fotografies»

La fotogrametria comprèn totes les tècniques relacionades amb l’obtenció de mesures del món real a partir d’imatges. En aquets sentit, la fotogrametria ens permet obtenir models en 3 dimensions (3D) d’objectes i del terreny. Quotidianament quantifiquem i mesurem i, degut a l’aparició de les impressores 3D, cada cop és més necessari obtenir models digitals d’objectes que posteriorment imprimirem per substituir, per exemple, una peça trencada d’un aparell descatalogat o dissenyar un eina específica no disponible al mercat. 

Durada: 60 min
Horari: 17:30 h.
Campus: Cappont

“Taller pràctic de fotogrametria terrestre relacionat amb l’agricultura de precisió»

El taller estarà dividit en tres parts:

1) Una petita presentació de l’agricultura de precisió i de les tecnologies/sensors que s’utilitzen per realitzar models 3D (drons/LiDAR).

2) Posteriorment una demostració de com funciona la fotogrametria fent un núvol de punts/model 3d, en directe, utilitzant els assistents per la reconstrucció.

3) Per finalitzar, s’ensenyarà alguns núvols de punts de casos reals que s’han utilitzat els diferents estudis per a que vegin les aplicacions pràctiques d’aquestes tecnologies en l’agricultura de precisió.

Durada: 40 min
Horari: 17:00h., 18:00h., 19:00h. i 20:00h.
Campus: ETSEAFIV – Laboratori de mecanització de l’edifici 4

“The soil phosphorus availability using the Diffusive Gradients in Thin films (DGT) technique»

Durada: 40 min
Horari: 17:00h.
Campus: ETSEAFIV

“Reacció vinagre i closca d’ou»

L’objectiu del taller és veure com canvia l’estat de l’ou al llarg del temps quan es submergeix en vinagre. Com que l’ou ha estat submergit en vinagre durant dos dies, ha reaccionat amb la closca de l’ou, dissolent‐lo, i mitjançant el procés d’osmosi, l’aigua del vinagre ha passat per la membrana elàstica cap a l’interior de l’ou. Això farà que l’ou s’infli lleugerament, fent que l’ou s’endureixi.

Durada: 30 min
Horari: 18:00 h.
Campus: Cappont

“El món del magnestisme»

Durada: 25 min
Horari: 18:30 h.
Campus: Cappont

“Building a paper audio speaker»

El taller pretén introduir els participants al fascinant món del so i l’electrònica, alhora que els proporcionarà una experiència pràctica en la creació del seu propi àudio en paper.

Durada: 20 min (en anglès)
Horari: 18:00 h.
Campus: Cappont

“Reloj de yodo y arcoíris químico»

Esta es una actividad que busca mostrar de manera didáctica y visual como ocurren las reacciones químicas en la materia y la velocidad con la se producen. Los asistentes a esta actividad realizaran un experimento químico sencillo.

Durada: 30 min
Horari: 18:30 h.
Campus: Cappont

“Contacontes. Conte “Joan Oró i la recerca de la vida” de Eva Virgili i Estefania Zurita»

Contacontes per públic infantil. Narrarem la història d’en Joan Oró basat en el conte “Joan Oró i la recerca de la vida” de Eva Virgili i Estefania Zurita..

Durada: 40 min
Horari: 18:30 h.
Campus: Cappont

“Portes obertes als Pous del gel»

Jornada per descobrir els antics pous de gel de la ciutat, un espai força desconegut. Situats al vessant nord del turó de la Seu Vella, son dues grans cavitats on s’hi guardava el gel de l’hivern per vendre’l a l’estiu.

Durada: 120 min
Horari: 21 de setembre de 11:00h. a 13:00h.
Lloc: Museu de l’Aigua i Museu Roda Roda. Accés pel Parc de Santa Cecília

  

XERRADES

«Salut a les Escoles»

L’objectiu donar a conèixer el nou programa de «Salut a les Escoles» desenvolupat al Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya. El programa està enfocat en la prevenció del dolor musculoesquelètic (DME) a través d’una intervenció educativa dissenyada considerant l’evidència científica més actual.

La nostra investigació actual estudia l’efectivitat d’aquest programa en la millora dels coneixements sobre ciències del dolor i la reducció de la por-evitació a l’activitat física.

El programa té un disseny en format còmic adequat per a afavorir la transmissió dels coneixements a nenes i nens de 8 a 11 anys. S’explica la història d’una nena de la mateixa edat que pateix diversos DME i es plantegen les possibles causes i solucions, exposant de forma senzilla i adaptada al seu nivell diferents conceptes sobre ciències del dolor.

Durada: 50 min
Horari: 17:30 h.
Campus: Cappont

« T’agrada la Llet de Vaca? Descobreix One Health, la Sostenibilitat i Recerca actual»

S’explicarà de manera interactiva la qualitat de la llet, el concepte «One Health», el benestar dels

Durada: 30 min
Horari: 17:30h.
Campus: ETSEAFIV

“Xerrada: La dimensió social de les crisis sanitàries a Lleida i la seva demarcació en el context europeu: de la Pesta Negra a la COVID-19″

L’impacte social provocat per la COVID-19 ha posat de manifest la importància de tenir en compte el passat a l’hora d’enfrontar-nos als reptes sanitaris del futur. De fet, les crisis epidèmiques han estat una constant en la història de les societats humanes i, al llarg dels segles, s’han desenvolupat diverses estratègies per evitar la malaltia o, un cop havia infectat la ciutat, per intentar contrarestar-ne els efectes.

Malgrat la presència de crisis epidèmiques anteriors a 1348, any d’arribada de la coneguda Pesta Negra, la introducció de mesures que es puguin identificar clarament amb la lluita contra la pesta comença a partir de la segona meitat del segle XIV, amb l’aparició dels successius rebrots de pesta que van fuetejar les societats occidentals. Amb l’ajuda d’un suport visual (presentació Power Point), amb un to marcadament divulgatiu i prenent com a referència exemples propers de la ciutat de Lleida, la demarcació i Catalunya, s’explicaran les diferents eines i mesures que les societats del passat van utilitzar per lluitar contra la pesta a l’edat mitjana i principis de la modernitat. Introduint els controls a les muralles, les primeres formes de quarantena, carnets sanitaris…

Durada: 30 min
Horari: 18:30 h.
Campus: Cappont

“Descobreix la teva identitat lingüística»

L’objectiu d’aquesta activitat és ajudar els participants a reflexionar sobre la seva relació amb els idiomes, especialment l’anglès, i com la seva identitat i emocions influeixen en el seu aprenentatge. Començarem amb una breu introducció sobre la identitat lingüística, seguida d’una reflexió personal en la qual els participants respondran preguntes sobre la seva experiència amb els idiomes. Amb aquesta activitat, els participants desenvoluparan la seva autoconsciència sobre la identitat lingüística, comprendran la diversitat d’experiències en l’aprenentatge de l’anglès, adquiriran estratègies per millorar l’autoconfiança lingüística i valoraran la diversitat lingüística i cultural com a eina per enriquir l’experiència d’aprenentatge.

Durada: 60 min
Horari: 11:00 h.
Campus: Cappont

“Quiz: Trencant Mites sobre l’Edat Mitjana»

Aquesta activitat consistirà en un quiz interactiu de 10 preguntes, dissenyat per desmentir mites comuns sobre l’Edat Mitjana. Les preguntes seran elaborades per investigadors especialitzats en història medieval i l’activitat serà conduïda per aquests mateixos experts, assegurant així una experiència educativa per a transferir coneixements sobre la història medieval al públic general i així promoure una visió més actualitzada i crítica de la història medieval.

L’activitat està dissenyada per a tots els públics, amb una atenció especial a les famílies. Els participants s’agruparan en equips i per a respondre les diferents preguntes del quiz. Després de cada resposta, es discutiran breument les respostes i el mite desmuntat, fent ús d’exemples pràctics i imatges per fer-les més comprensibles i entretingudes. Al final de l’activitat, es farà un breu resum de les respostes correctes i es discutirà breument cada mite desmuntat, proporcionant així una oportunitat d’aprenentatge col·lectiu.

Durada: 60 min
Horari: 17:00 h.
Campus: Cappont

“Taula Rodona: Investigar les identitats a l’Edat Mitjana. Una mirada des de Catalunya i la Corona d’Aragó»

Aquesta activitat té per objectiu donar a conèixer alguns aspectes sobre les expressions de les individuals i col·lectives de la identitat a la Edat Mitjana, centrant-se específicament en casos del territori proper, Catalunya i la Corona d’Aragó. Els quatre investigadors doctorals i postdoctorals presentaran breument casos d’estudi específics que actualment constitueixen part de la seva recerca, abordant diferents perspectives per tal d’il·lustrar diferents formules identitaries del període medieval.

L’activitat està dissenyada per captar l’interès i la curiositat del públic adult, encara que no resultarà necessari tenir coneixement profund del tema. És una oportunitat perfecta per a aquells interessats a aprofundir en la comprensió de la història medieval i en els temes que actualment gaudeixen d’un gran interès tant dins com fora de la comunitat acadèmica.

Durada: 90 min
Horari: 19:00 h.
Campus: Cappont

“Xerrada: Possibles usos dels purins més enllà de la fertilització. Programa Beatriu de Pinós de la Generalitat de Catalunya»

Una visió de la vida dels investigadors i les possibles sortides professionals després del doctorat, materialitzat en l’experiència del ponent. La sessió inclou una particularització sobre el seu estudi recent  dut a terme a la Universitat de Lleida sota aquest programa.

Durada: 15 min
Horari: 18:30 h.
Campus: Cappont